Historie

Ter gelegenheid van de viering ‘Vlaardingen 675 jaar stadsrecht’ werd de Haringrit in 1948 voor het eerst georganiseerd. De rit werd op Vlaggetjesdag (medio juni) verreden. De rit was vooral bedoeld als promotie van de stad Vlaardingen en kon op grote steun rekenen van de burgemeester en diverse sponsoren.

Hoe werd de rit verreden

De rit werd een toeristische sterrit genoemd, hier en daar werd ook het woord ‘rally’ in de beschrijvingen gebruikt. Het betrof geen snelheidswedstrijd, maar het was een soort prestatietocht. In het gehele land bevonden zich stempelposten: Alkmaar, Amersfoort, Apeldoorn, Arnhem, Breda, Dordrecht, Eindhoven, Goed, Groningen, Den Haag, Haarlem, Hengelo, Leeuwarden, Maastricht, Rotterdam, Utrecht en Winterswijk. Men diende in een aantal steden een stempel te halen om een plaquette in Vlaardingen te kunnen ophalen.

Later werden op het Grote Visserijplein in Vlaardingen ook, als onderdeel van de Haringrit, behendigheidsproeven verreden. De deelnemers aan de Haringrit dienden tussen 14.00 uur en 17.30 uur te finishen. Van 19.00 uur tot 20.00 uur volgde nog een defilé langs het Stadhuis.

De deelnemers

Uit de deelnemerslijsten is op te maken dat de deelnemers uit het gehele land kwamen. Ook Belgen, Duitsers en zelfs Amerikanen (gelegerd in Duitsland) reden mee. Leuk zijn de krantenknipsels waarin vermeld staat hoe de Duitsers op hun motorfiets en de Amerikanen in hun Porsche op het Stadhuis door de burgemeester werden ontvangen. Let wel, het betreft hier het begin jaren 50. In 1955 kende de Haringrit zijn hoogtepunt: meer dan 1.150 deelnemers ! Op de afsluitende feestavond waren meer dan 4.500 mensen aanwezig en door de deelnemers werden meer dan 200 overnachtingen geboekt.

Het evenement behoorde in Nederland tot het grootste in zijn soort.

De organisatie

In de beginjaren werd de rit georganiseerd door de Motor en Auto Club Vlaardingen. Later is met steun van de burgemeester een stichting opgericht, daar de organisatie door de MAC Vlaardingen niet meer was op te brengen. Helaas bracht deze stichting hierin geen oplossing. Door een tekort aan organisatoren en financiële haalbaarheid is de rit langzaam van het toneel verdwenen. Volgens de beschikbare informatie is de rit van 1948 tot en met 1957 verreden.

De voertuigen

Men kon deelnemen met een Solex, bromfiets, motorfiets of auto. Over welke merken en types het ging is helaas weinig terug te vinden. Wel reed men van een bepaald merk veel in clubverband mee. Zo verzamelden de Solex-rijders zich in Rotterdam bij de firma Stokvis, om zo in colonne de laatste kilometers naar Vlaardingen af te leggen. Hetzelfde kunstje deden de Jawa-rijders vanaf de firma De Beer in Rotterdam.

Alle deelnemers die genoeg stempels hadden verzameld, kregen in Vlaardingen een plaquette en werden getrakteerd op brood met haring en jawel, een glaasje cola. Solexen en bromfietsen dienden twee stempels te halen, motorfietsen en auto’s vier stempels. Dan waren er ook nog diverse prijzen te behalen, waaronder voor: de van verst komende Nederlandse deelnemer, de van verst komende buitenlander, de van verst komende club, de grootste club, de oudste en de jongste deelnemer. Echter niet voor wie de meeste stempels had gehaald !!

Het inschrijfgeld

De inschrijfkaarten en programmaboekjes werden in drie talen gedrukt: Nederlands, Frans en Duits. Destijds bedroeg het inschrijfgeld: auto fl. 5,00, motorfiets fl. 3,00, bromfiets fl. 3,00. Een extra passagier (fl. 3,00) mocht meebetalen en kreeg dan ook een plaquette. Een hotelovernachting of overnachting bij een particulier kon ook op het inschrijfformulier worden gereserveerd, prijzen vanaf fl. 5,50.

Overige activiteiten

De rit was dus gewoon een promotierit en dat blijkt wel uit de activiteiten die georganiseerd werden tijdens de rit in Vlaardingen. Zo kon men deelnemen aan de volgende bezichtingen: de boetzolder met demonstraties nettenboeten, het nieuwe Kolpabad met zwem- en waterpolowedstrijden, de nieuwe Cincinnatiefabriek met de nieuwste werktuigmachines. Ook waren er rondvaarten op de rivier en in de havens en rondwandelingen door het prachtige Vlaardingen.

Pilot 2004

In 2004 werd op kleine schaal, met een twintigtal voertuigen, een pilot verreden, dit tot grote tevredenheid van de deelnemers en organisatoren. Het gevolg van deze pilot was de oprichting van de Stichting Historische Internationale Haringrit Vlaardingen en een uitbreiding van de organisatie. De organisatie werd in 2006 overgenomen door de RT56 Vlaardingen.